Podstawową formą finansowania zakupu pojazdu przy wykorzystaniu kredytu samochodowego jest standardowy kredyt samochodowy dla firm, w którym dokładnie tak samo jak w każdym innym typie kredytu bankowego, określana jest wysokość kwoty kredytowej, a kredytobiorca spłaca regularnie równe lub progresywne raty. Dodatkowym i często zresztą stosowanym przy kredytach bankowych wymogiem, będzie wkład własny, stanowiący ściśle określony procent wartości pojazdu.
Wkład własny częściej wymagany jest wtedy gdy chcemy sfinansować przy wykorzystaniu kredytu samochodowego zakup używanego pojazdu, ale nie jest to reguła i kredyt samochodowy dla firm może wiązać się z wkładem własnym także i wtedy gdy finansowany będzie zakup zupełnie nowego pojazdu. Wysoki wkład własny pozwoli nam przede wszystkim na uzyskanie lepszych warunków kredytowania, ale często też otwiera drogę do zupełnie nowych możliwości kredytowania. Tutaj doskonałym przykładem może być tak zwany kredyt ratalny, gdzie klient dysponujący odpowiednio wysokim wkładem własnym sięgającym 40 – 60 procent wartości pojazdu, w zależności jeszcze od konkretnej oferty, może dokonać zakupu wybranego przez siebie samochodu. Następnie, przez okres nawet kilku lat następuje karencja, po której trzeba spłacić brakującą część początkowej wartości pojazdu, oczywiście w ramach jednej raty.
Po względem całkowitych kosztów kredytowania jest to dosyć tania opcja, rzadko też obarczona jest większymi formalnościami, a zabezpieczeniem kredytu tradycyjnie jest kupiony pojazd. Pewnego rodzaju połączeniem tych rodzajów kredytów są tak zwane balonowe kredyty samochodowe, gdzie podobnie jak w kredycie ratalnym, w określonym momencie, na koniec kredytowania konieczne jest zapłacenie większej raty, jednak przeważnie wynosi ona już tylko 20 – 30 procent początkowej wartości pojazdu. Pozostała kwota, w przeciwieństwie do kredytu ratalnego, finansowana jest nie z własnych środków, ale z kredytu, podobnie jak w tradycyjnym kredycie samochodowym, z tą różnicą, że co miesięczne raty naliczane są od pomniejszonej o ostatnią ratę wartości pojazdu, więc mogą być zdecydowanie niższe.