Leasing to jeden z najpopularniejszych sposobów finansowania zakupu samochodu osobowego. Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, może się o niego ubiegać w wybranym banku. Nie ma znaczenia rodzaj działalności ani branża, w której działasz. Dowiedz się, jak wziąć samochód osobowy w leasing.
Decydując się na leasing jako sposób sfinansowania zakupu samochodu, warto poznać jego najważniejsze aspekty, zalety i wady, a także zasady jego rozliczania. Wybierając między kredytem a leasingiem, starannie przelicz i porównaj korzyści finansowe.
Dla przedsiębiorców jest to przede wszystkim atrakcyjne rozwiązanie ze względów podatkowych. Poniżej przedstawiamy w przejrzysty sposób kluczowe informacje. Przekonaj się, jak wziąć samochód na firmę w leasing.
Leasing na samochód – elastyczna forma finansowania
Leasing to jedna z podstawowych form finansowania zakupu samochodu przez przedsiębiorców. To forma wypożyczenia auta przez przedsiębiorcę od firmy leasingowej na określonych warunkach. Leasing to elastyczna i wygodna forma finansowania. Można go dopasować do własnych potrzeb, a niektóre warunki umowy są negocjowalne.
Tym, co odróżnia leasing od kredytu, jest fakt, że w przypadku tego typu umowy nie daje ona prawa do własności. Wśród zalet leasingu jest też jego większa dostępność dla firm, które dopiero rozpoczynają działalność albo są na rynku od niedawna. Znaczenie ma jednak także wiarygodność i niskie ryzyko po stronie firmy udzielającej finansowanie.
Leasing pozwala na nabycie i korzystanie z auta bez konieczności wydawania dużej ilości gotówki jednorazowo. Korzystanie z leasingu pozwala firmom zachować płynność finansową i zainwestować w rozwój działalności. Poza tym można wspólnie z leasingodawcą określić wysokość rat leasingowych oraz cenę wykupu. Jest też możliwość wyboru – mogą to być niższe raty miesięczne i droższy wykup albo niższa cena wykupu oraz wyższe raty.
Rodzaj leasingu – operacyjny czy finansowy?
Leasing operacyjny na samochód. Ta forma leasingu jest traktowana jak usługa zgodnie z polskimi przepisami. Wśród przedsiębiorców w Polsce ta forma leasingu cieszy się większą popularnością. Przedsiębiorca wynajmuje samochód od leasingodawcy, który pozostaje jego właścicielem. Co ważne, leasingodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych.
Przedsiębiorca wnosi jednorazową opłatę wstępną i opłaca faktury za raty leasingowe przez ustalony czas. Po zakończeniu leasingu auto można wykupić za określoną kwotę lub ustalony procent jego wartości. Zaletą leasingu operacyjnego w jednoosobowej działalności gospodarczej jest też to, że firma może regularnie wymieniać auto na nowe.
Leasing finansowy. W przypadku tej formy leasingu auto jest zaliczane do majątku przedsiębiorcy. Właścicielem samochodu pozostaje firma leasingowa, ale to przedsiębiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Po opłaceniu ostatniej raty leasingowej staje się jego właścicielem. Wykup z leasingu pozwala dalej użytkować auto w firmie albo je sprzedać.
Obie opcje różnią się także minimalnym czasem, na jaki musi być podpisana umowa. W leasingu operacyjnym minimalny okres to 2 lata – nie ma ograniczeń do czasu maksymalnego. W leasingu finansowym strony mogą dowolnie ustalić czas trwania umowy. O szczegółach umowy leasingowej piszemy w rozdziale 3.
Co z podatkiem VAT?
Ważnym zagadnieniem z punktu widzenia większości przedsiębiorców jest też możliwość odliczenia podatku VAT. Przedsiębiorca, który podpisuje umowę na leasing samochodu osobowego, ma prawo do odliczenia 50% lub 100% VAT od każdej raty leasingowej. Znaczenie ma sposób użytkowania pojazdu. Właściciel firmy odliczy 100% VAT, jeśli pojazd służy mu wyłącznie w działalności gospodarczej, lub 50% VAT, jeśli używa go zarówno w firmie, jak i prywatnie.
Weź też pod uwagę, że możliwość odliczenia pełnego VAT-u daje spełnienie konkretnych warunków. Przedsiębiorca zobowiązuje się do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu dla celów podatku VAT, musi zgłosić pojazd na formularzu VAT-26 do urzędu skarbowego, a także stworzyć regulamin użytkowania auta wewnątrz firmy.
W leasingu finansowym odliczenia VAT dokonuje się na podstawie faktury wystawionej na całą wartość pojazdu. W przypadku leasingu operacyjnego można odliczyć VAT z faktur otrzymywanych od leasingodawcy – za opłatę wstępną, raty leasingowe i inne opłaty wynikające z umowy.
Jak wziąć samochód w leasing na firmę?
Wzięcie samochodu w leasing na firmę nie sprawia problemów proceduralnych – przedsiębiorcę czeka minimum formalności. Pierwszym krokiem jest wybór rodzaju leasingu oraz leasingodawcy, a potem samochodu, który stanie się przedmiotem umowy. Sprawdź, jakie samochody osobowe są najczęściej leasingowane.
Jest wielu leasingodawców i wiele różnych propozycji. Warto wybrać firmę o ugruntowanej pozycji na rynku, która zapewni atrakcyjne i czytelne zasady leasingowania. Po podjęciu decyzji o finansowaniu dochodzi do podpisania umowy leasingu.
Umowa leasingu musi być zawarta na piśmie, pod rygorem nieważności. Ewentualnie dopuszcza się dokumenty z podpisem elektronicznym. Przedmiot leasingu, sposób płatności za użytkowanie pojazdu i okres trwania musi być w umowie dokładnie określony.
Wiarygodność leasingobiorcy jest sprawdzana w Biurze Informacji Kredytowej oraz wybranych bazach Biur Informacji Gospodarczej. Podstawą do uzyskania finansowania jest złożenie wniosku i przekazanie wymaganych przez firmę leasingową informacji.
Zwykle wymagane są następujące dokumenty:
- ksero dowodu osobistego,
- wypełniony i podpisany wniosek leasingowy,
- wpis do ewidencji działalności gospodarczej,
- wpis do KRS,
- umowa spółki,
- zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS czy podatkami,
- zaświadczenia o REGON i NIP,
- deklaracje podatkowe PIT-5 i PIT-36 lub CIT-2 i CIT-8.
Firma leasingowa zajmie się następnie rejestracją oraz ubezpieczeniem samochodu, a potem udostępnia go leasingobiorcy. Samochód w leasingu to większa mobilność firm przy atrakcyjnym rozłożeniu kosztów.
Źródła
- https://www.fmleasing.pl/aktualnosci/20-najczesciej-leasingowanych-samochodow-osobowych
- https://www.infakt.pl/blog/darmowe-ebooki/jak-wziac-samochod-osobowy-w-leasing/